Cartes a Cap Vermell: Al voltant del transport públic al Llevant

Paco Galián


Dia 30 d’abril, ens informàvem que el bus del TIB ampliava el servei, amb la reactivació de les línies de les zones d’Alcúdia i Llevant, i enumeraven les línies tancades durant l’hivern i que tornen a funcionar amb ampliacions de recorreguts i alguna línia nova.
Bàsicament, hi ha variacions en la zona d’Alcúdia. I al Llevant? S’activaren les línies de Cala d’Or i de Cala Bona a Porto Cristo. A Capdepera? Encara som ciutadans de segona pel que fa al transport públic. I em sap greu dir-ho. Abans del canvi de servei teníem millor servei que ara. I ho explic. 

És cert que a escala general el transport públic a Mallorca ha millorat molt, tenim línies secundàries interurbanes a l’estiu (423 Sa Font de Sa Cala i 422 Cala Mesquida), comunicació amb Porto Cristo (línia 424) i a Alcúdia (línia 325), però per anar de Capdepera a Palma estam pitjor. Abans amb tots els autobusos  podríem anar directament de Cala Rajada a Palma (vull dir sense baixar de l’autobús). Amb els canvis, els gabellins hem estat maltractats pel Govern i ens han obligat a haver de canviar de bus a Manacor. Pot semblar una qüestió mínima, però no ho és.  D’entrada al trajecte més llarg incrementen la seva duració (de 10 a 20 minuts) tant a l’hivern com a l’estiu. A més no atura en una estació d’autobusos sinó al carrer (davant d’una bona bateria de contenidors de fems, per a més inri), si plou et banyes, si fa fred o calor et fots… i si has d’anar al bany, t’aguantes o cerques un bany pels voltants, amb perill de perdre la connexió.  Com pot ser que una “ciutat” com Manacor, que és un nu de línies, amb transbords i esperes, no s’ha fet una estació d’autobusos? Com no té mínimament un bany  i un lloc cobert a les aturades amb canvi de connexió? És tercermundista.

Tinc l’afició de viatjar i en molts de pobles ben petitons disposen d’estacions d’autobusos, pot ser modesta però amb els serveis mínims. A Manacor, si volen ser “capital de comarca” s’haurien de posar les piles.


Aturada de  bus a Riaño. León. Població 474 habitants (2024)


Aturada de bus Bohinj. Zona turistica eslovena amb 5.274 habitants (2022).


Estació (?) d’autobusos a Manacor. Població 47.777 habitants  (2024)

I no acaben aquí les “molèsties”, moltes vegades (a jo m’ha passat diverses vegades) en arribar l’autobús d’enllaç de Cala Bona/ Cala Millor (que és la línia que és directa a Palma) està ple i et toca fer el viatge a Palma a peu dret. O sigui que per ser de Capdepera, Artà o Sant Llorenç ets discriminat descaradament. Deixant a part la manca de seguretat. Per què és obligatori usar el cinturó de seguretat si vas assegut (en certs autobusos) i en altres t’obliguen a anar dret? (em contestaren una vegada que podien anar fins a 30 passatgers a peu dret, no sé si és veritat).

Tot plegat una vergonya. 

El que coment a Manacor val per Cala Rajada. Per què no es fa una estació d’autobusos a Cala Rajada? No hauria de ser prioritari. Com tenen la gran estació Intermodal a Palma, a la Part Forana “ni pa, ni aigua”. 


“Terminal” d’autobusos de Cala Rajada.  Població 7.097  (2024)Modifica el valor a Wikidata

En una nota informativa de TIB (1-04-2025) indiquen “A partir del mes de juny començaran a operar les noves línies exprés Cala Rajada – Palma i Cala d’Or – Palma, de manera que s’oferiran trajectes semidirectes als usuaris d’aquests nuclis. Aquests nous serveis permetran reduir el temps de trajecte actual per anar fins a Palma, ja que no caldrà fer transbordament entre línies. Aquest any les dues línies començaran el mes de juny, però a partir de l’any vinent aquestes línies operaran durant tot el període d’abril a octubre”. S’ha publicitat (vegeu imatge) que dia 11 de juny comencen línies directes de Cala Rajada – Palma, amb 8 freqüències en cada sentit. Han tardat molt en rectificar, però si se fa serà una bona notícia.
I no ens enganen: restablir el bus directe no és cap millora; és tornar al servei que teniem abans i se va llevar, amb la reforma de línies, beneficiant Cala Bona en detriment de Capdepera, Artà i Sant Llorenç amb excasa oposició dels seus ajuntaments quan s’aplicà. 


L’Aerotib encara no arribarà a Cala Rajada i anunci de la línia exprés Cala Rajada – Palma (Seran totes les frequències directes?)

I per acabar, continuant parlant de discriminació territorial., Per què Capdepera no té servei d’Aerotib? Quantes vegades ens han dit que l’any vinent? Ja està bé que ens prenguin el pèl i els doblers? Moltes reunions de turisme, moltes trobades, però inversions per part del Govern i el Consell brillen per la seva absencia.  Sembla que la línia a Cala Rajada no està prevista. Mentre es vanaglorien d’incrementar la connexió de les línies Aerotib amb l’aeroport tot l’any, a Cala Rajada no arriba ni en l’estiu.

I pel que fa al tren potser arribi abans a qualsevol llogaret de Mallorca, abans que a Cala Rajada. Pel que fa a les grans inversions en millora d’infraestructures al Llevant, de moment,  poca cosa.

Paco Galian