
Experiències turístiques
El mercat indica una tendència dels turistes a convertir les vacances en una experiència única i irrepetible.
El portal oficial de turisme d’ Espanya www.spain.info, posa a disposició de les empreses del sector turístic un canal de promoció i impuls a la comercialització d’activitats turístiques, permetent al turista trobar experiències atractives i diferenciades amb les quals planificar i fruir de la seva estada al nostre país.
Les empreses són els grans protagonistes d’aquest projecte, les que realment conformen i comercialitzen, convertint-se en veritables “ambaixadors de les experiències turístiques”.
Les experiències que els turistes desitgen gaudir estan relacionades amb:
El turisme sostenible que els facilita conèixer les costums i patrimoni dels aborígens.
Fugir de la massificació. La coneixença de llocs poc transitats pels altres turistes els produeix experiències flipants.
Veure satisfets els gustos personals, vivint moments únics, immersius, que aixequin encegaments viatgers.
I, a tot plegat s’hi pot arribar amb aplicacions de big-data que analitzen els comportaments dels potencials turistes per ajustar-se de manera precisa a les seves demandes.
En definitiva, se tracta d’oferir sentiments, emocions i experiències personalitzades i precuinades pel gaudi del turista.
No se li escapa a ningú (bé, a alguns si) que l’oferta d’experiències és directament proporcional a la degradació i massificació del destí. Al ser aquests homogenis i intercanviables entre si, haver esgotat els recursos paisatgístics, haver fet mal be les cultures locals i haver legislat un urbanisme especulatiu, no en queda d’altra que inventar-se nous estímuls i incorporar noves necessitats per tal d’excitar passions turístiques.
Apel·lar a la subjectivitat del turista s’integra plenament en l’economia virtual, i virtuosa, al desmaterialitzar els destins i remetre a experiències individuals que només es poden avaluar simbòlicament. La mercantilització de sentiments i emocions promoguda pel capitalisme informàtic global.
S’ha decidit que el turista s’ha d’entusiasmar, ha de incorporar “experiències” que s’han d’oferir a fi i efectes que se’n vagin contents i tornin. Quins puguin ser els precuinats se deixa en mans dels professionals. A Mallorca, anar a recórrer amb quads per les muntanyes1, anar a potinejar la Serra o donar-los a tastar coca amb verdura se consideren experiències entusiàstiques correctes. Del pancuit de moment no se n’ha dit res.
S’ha acabat vendre sol i platge, ara toca experiències, “Tota vegada que l’experiència subjectiva del consum individual és el fi últim de la producció, resulta lògic sortejar l’objecte per mercantilitzar i vendre directament aquesta experiència ”(Slavoj Žižek).
1.A Capdepera hem de cercar una experiència substitutiva, dur-los a pescar serrans podria servir i, a més, potenciaria el sector pesquer.
llucià rinyon