Parlam amb la regidora de teixit empresarial, promoció econòmica, participació ciutadana i mercats de l’Ajuntament de Capdepera sobre les novetats de la nova ordenança de mercats, que es va aprovar en el darrer ple municipal.
Bones Margalida, una de les coses que més crida l’atenció de la nova ordenança és aquest descompte del 50 % de la taxa per a artesans i productors locals per tenir una paradeta. Explica’ns quin estalvi pot suposar això i quantes persones o empreses del municipi se’n podrien veure beneficiades.
Sí, aquest descompte del 50 % és una de les principals novetats que hem incorporat a l’ordenança de mercats. L’objectiu és donar suport directe als artesans i productors locals, facilitant-los la presència als mercats municipals i fomentant així el producte de proximitat.
A nivell pràctic, aquest descompte pot representar un estalvi considerable. Depenent del tipus de parada i de si hi participen tot l’any o set mesos. És una ajuda que pot marcar la diferència per a petits productors o emprenedors que volen donar a conèixer la seva feina.
Ara mateix calculam que una desena de persones o empreses del municipi podrien beneficiar-se’n directament, entre artesans, elaboradors i productors agroalimentaris. La nostra intenció és que aquesta mesura serveixi d’estímul per la participació en els mercats de Capdepera, Cala Rajada i Canyamel i que comptem cada vegada amb més presència de producte local.
També és una novetat la creació d’un mercat a Canyamel. D’on surt la idea i quines perspectives hi ha?
Sí, efectivament, una altra de les novetats és la creació del mercat de Canyamel, que es farà cada dijous els mesos d’abril a octubre, en el carrer Nuredduna. La idea surt de la voluntat de donar més vida a la zona i oferir tant als residents com als visitants un espai on puguin trobar producte local, artesania i comerç de proximitat.
Feia temps que rebíem aquesta demanda dels propis placers, que veien en Canyamel un punt amb molt de potencial, sobretot durant la temporada turística. Amb aquest nou mercat ampliam l’oferta comercial del municipi i reforçam el vincle entre els diferents nuclis de Capdepera.
Pel que fa a les perspectives, hem previst 20 parades i esperam que el mes de novembre, quan es torna obrir el periode de sol.licituts, hi hagi bona acollida. Pensam que pot complementar l’oferta dels altres mercats i donar més dinamisme al nucli de Canyamel, especialment en els mesos d’estiu.
Quins altres aspectes valoraries d’aquesta nova ordenança?
A part d’aquest descompte del 50 % de la taxa per a artesans i productors locals i del mercat de Canyamel, jo destacaria sobretot que és una ordenança més clara, actualitzada i adaptada a la realitat actual dels mercats del municipi. S’ha fet una feina d’actualització i ordenació del text de l’odenança per fer-lo més clar i fàcil d’entendre. Això facilita tant la gestió municipal com el compliment per part dels paradistes i ciutadania.
També s’hi inclou la possibilitat d’actuacions musicals, l’ampliació d’horaris els mesos d’estiu i el canvi d’ubicació del mercat de segona mà per aportar més dinamisme i atractiu als mercats.
En definitiva, és una eina que ens ha de permetre gestionar millor els mercats i continuar potenciant-los com a punts de trobada, dinamització econòmica i promoció del producte de proximitat.
Quines iniciatives municipals podem esperar en aquesta segona part de legislatura pel que fa al petit comerç, artesans i sector primari del municipi?
En aquesta segona part de la legislatura continuarem posant el focus en el petit comerç, els artesans i el sector primari, amb l’objectiu de reforçar la seva presència i visibilitat al municipi. Una de les línies principals serà seguir fomentant el producte local, amb campanyes específiques perquè els veïnats i visitants coneguin i valorin la nostra producció, com una campanya de consum de peix local i un reglament per una marca de producció del municipi.
També seguirem apostant pels mercadets dels comerços locals i estam fent feina per poder posar en marxa una campanya de bonos per a aquests comerços.
L’objectiu final és que el comerç i els productors del nostre municipi no només siguin competitius, sinó que també siguin reconeguts com a part fonamental de la identitat i la vida de Capdepera.