
Ens va sorprendre unes declaracions de la Federació Hotelera de Mallorca (FEHM) publicada a la premsa en la qual es comentava una “tendència a la baixa en l’afluència turística en determinades zones de l’Illa, especialment en municipis com Capdepera i Sóller”. Aquesta notícia ens ha cridat l’atenció. La vicepresidenta de la FEHM comenta que “des de maig van començar a notar que no s’estaven assolint les previsions d’ocupació”, assenyalant que el descens es nota més a Capdepera, que depèn del turisme alemany. Així i tot, indica que encara no tenen les dades oficials i preveuen que la temporada serà bona en conjunt, però amb diferències per zones.
Des de l’Associació Hotelera de Capdepera ens han comentat que tot apunta que, pel que fa a les xifres d’ocupació, tenim al davant una temporada moderadament bona. Pel que fa a la demanda en l’inici de temporada hi ha hagut una manca de demanda en l’àmbit de tot Mallorca en general durant els mesos d’abril, maig i juny, és a dir ha baixat respecte als darrers anys. Parlant dels motius, sembla evident que la recessió que viu Alemanya n’és un motiu, que fa que el turista alemany (que és molt prudent) redueix el nombre de dies o si abans venia vàries vegades ara només en ve una. I també influeixen altres motius com pot ser l’oferta il·legal, pujada de preus en els darrers anys, massificació de certes zones, deficient connectivitat, etc…
“En general, en els hotels hi ha manco ocupació, sense sortir del que serà una bona temporada, però no només a Capdepera, també a Sóller, Port de Pollença, Cala Millor… Les zones més allunyades i pitjor comunicades amb Palma són les darreres que s’umplen, i hem de tenir present que molts d’establiments vam obrir amb poques reserves inicials i ha costat anar omplint amb clients de darrera hora”.
Encara no es coneixen les xifres concretes, però podrien ser al voltant del 70-75%, però n’estan convençuts que es farà un bon juliol, agost i setembre, que són els millors mesos d’ocupació a Capdepera. Tenen clar que han de continuar fent inversions en els hotels, demanant a les institucions públiques que els acompanyin amb la seva inversió, fent feina de promoció per aconseguir tenir un turisme, dècada vegada més qualitat (incidir en l’esport i la natura, en la gastronomia i la cultura o en esdeveniments que ajudin a desestacionalitzar). “Aquest és el nostre rumb. Si puntualment enguany o inclús l’any vinent no tenim unes temporades extraordinàries, no ens hem de posar nerviosos, sempre ha estat així. Hem de continuar fent la mateixa feina, oferir el mateix servei i que les ganes i la il·lusió es mantinguin”.
A Capdepera som moltíssimes les persones que viuen del turisme, de fet indirectament podríem arribar a dir que gairebé tots, i cal continuar treballant perquè el nostre municipi sigui atractiu pels visitants i residents. Davant les dades s’han d’analitzar els motius amb serenor, essent conscients qye disn uns paràmetres hi ha temporades millors que altres i intentar posar-hi en tot allò en el que se pugui intervenir.
A Mallorca, segons lNE, l’ocupació del mes de juny va ser del 84% una mica superior a la mitjana espanyola (82,1 %)