Inauguració del Museu del Ferrocarril de Mallorca a Son Carrió

Dia 12 de novembre de 2025, la batlessa de Capdepera, Núria Garcia, i la tinent de batlia, Mireia Ferrer, han assistit a la inauguració d’aquest nou espai cultural dedicat a la història del ferrocarril a la nostra illa.

El Museu del Ferrocarril és una joia per al patrimoni històric i cultural de Mallorca, amb exposicions, materials originals i activitats educatives per a tots els públics. Una proposta que combina història, tecnologia i turisme cultural a la zona de Llevant, curiosament on les decisions polítiques de més d’una dècada fan que no tenguem tren.

La premsa ha destacat que durant la presentació, la batlessa de Capdepera va demanar a la presidenta del Govern, Marga Prohens, si el tren arribaria a Capdepera (Tren de Llevant) i aquesta li respongué “si Madrid nos da dinero se hará, però a nosotros no nos miréis”. Vaja que pel govern del PP a Palma, el Llevant ( i en especial Capdepera) som el darrer mot del credo com queda demostrat amb la retirada dels autobusos del TIB directes a Palma, enguany només actius durant la temporada turística; l’absència de l’Airbus i l’oblit en el bagul dels records dels múltiples projectes del Tren de Llevant.

Nota de premsa del Govern balear, de la presentació del Museu del Ferrocarril:

La presidenta Prohens inaugura el Museu del Ferrocarril de Mallorca a Son Carrió

El nou espai obre les portes al públic el dimecres 12 i acollirà una festa popular el dissabte 15

Prohens destaca que el museu combina «història i tecnologia», així com el «valor social» del projecte

El Museu del Ferrocarril de Mallorca obre les seves portes a Son Carrió, en el terme municipal de Sant Llorenç des Cardassar, a partir d’aquest dimecres dia 12 de novembre. Es tracta d’un projecte impulsat per l’empresa pública ferroviària del Govern de les Illes Balears, Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM), en col·laboració amb la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports, l’Ajuntament de Sant Llorenç i la Fundació Ferrocaib.

La presidenta del Govern, Margalida Prohens, ha inaugurat avui aquest museu, juntament amb el conseller d’Habitatge, Territori i Mobilitat, José Luis Mateo; el president del Consell Insular de Mallorca, Llorenç Galmés, i el batle de Sant Llorenç, Jaume Soler. També hi han assistit batles de diversos municipis del Llevant de Mallorca i del corredor ferroviari; la directora general de Mobilitat, Lorena del Valle; el gerent d’SFM, José Ramón Orta; i el president de la Fundació Ferrocaib, Guillem Febrer, entre d’altres.

Aquest museu, emmarcat en el pla d’inversions «Illes en transformació», està situat en la nau de les cotxeres de l’antiga estació de Son Carrió i pretén conservar, compartir i reviure la història del tren a l’illa, alhora que ajudar a dinamitzar la zona amb aquest atractiu per a residents i visitants. Aquest espai ret homenatge i és un testimoniatge de la profunda transformació social, econòmica i territorial que va suposar l’arribada del ferrocarril a Mallorca. La posada en marxa coincideix amb el 150è aniversari, enguany, de la primera línia de ferrocarril de l’illa, entre Palma i Inca, el 1875.

«Aquest espai combina història i tecnologia, tradició i innovació. És un museu viu, dissenyat per emocionar, per ensenyar i per fer-nos viatjar al passat d’una forma totalment immersiva», ha manifestat la presidenta Prohens, qui també ha destacat que el tren continua mirant al futur, avançant amb valentia, amb l’ampliació de la xarxa ferroviària, i ha conclòs: «Avui, 150 anys després de l’arribada del tren a Mallorca, feim una passa més en aquesta història».

Experiència immersiva

El Museu del Ferrocarril de Mallorca és un projecte immersiu i innovador, on realitat i virtualitat es combinen mitjançant projeccions de gran format, hologrames, música envolupant, mapatges digitals i efectes sensorials —com el fum de locomotora— que transformen la visita en una experiència única a Europa. Un espai modern i dinàmic, que ret homenatge al passat i al mateix temps mira cap al futur del ferrocarril a Mallorca.

El recorregut comença en una estació de finals del segle XIX, on el visitant s’endinsa en la història a través d’una gran projecció immersiva integrada en una escenografia acurada, poblada per personatges de l’època recreats en format hologràfic. A continuació, un cap d’estació convida a pujar a un tren per emprendre, de la mà de l’enginyer Eusebi Estada —autor del projecte de la xarxa ferroviària mallorquina—, un viatge simbòlic per la Mallorca del passat, en un vagó històric restaurat de la Companyia dels Ferrocarrils de Mallorca. La visita conclou en un espai dotat de recursos interactius dedicat a les diferents professions vinculades al món del ferrocarril.

El finançament d’aquest museu procedeix dels fons europeus Next Generation EU, a través d’una subvenció de gairebé 3,7 milions d’euros, concedida per la Conselleria de Turisme a l’Ajuntament de Sant Llorenç, destinada a la millora de la competitivitat i la capacitat d’adaptació en l’àmbit turístic, en el marc del Pla de Recuperació Transformació i Resiliència finançat per la Unió Europea.

Aquest museu representa la culminació d’un llarg trajecte que va començar el 2012, amb la cessió de la nau a la Fundació Ferrocaib amb la finalitat de desenvolupar activitats destinades a la recuperació, conservació i difusió del patrimoni històric ferroviari. En aquest sentit, la presidenta ha reconegut la tasca de Guillem Febrer, president d’aquesta fundació i principal impulsor d’aquesta iniciativa.

Compromís social i inclusió

El Museu del Ferrocarril de Mallorca també és un exemple de compromís social i inclusió. Al capdavant de la gestió d’aquest es troba 3 Salut Mental —formada per les entitats socials Estel de Llevant, Fundació Es Garrover i Associació Gira-sol—, que duen tres dècades treballant per garantir els drets i les oportunitats de persones amb trastorns de salut mental i les seves famílies.

El funcionament s’articula mitjançant la fórmula administrativa de gestió indirecta, a través d’un contracte administratiu reservat, gestionat per la UTE adjudicatària, integrada per aquestes entitats, amb un pressupost al voltant de 200.000 euros anuals (374.669,49 euros amb l’IVA inclòs per dos anys). Aquesta modalitat, prevista en la legislació de contractació pública, permet que determinades activitats o serveis es reservin a entitats que treballen per la inclusió social de persones amb discapacitat o en situació de vulnerabilitat.

Gràcies a aquesta fórmula, el museu no només conserva i difon el llegat ferroviari de Mallorca, sinó que es converteix també en un espai d’inclusió, solidaritat i oportunitat. El resultat és un model de gestió que combina eficiència, sensibilitat social i servei públic, plenament alineat amb els valors del Govern .”