
Dia 15, 16 i 17 de maig se celebrà la XXVI edició del Mercat Medieval de Capdepera amb un extens i intens programa d’actes i una gran quantitat de paradetes que tornaren omplir els carrers del centre urbà de Capdepera. Un any més la música i els grups d’animació i recreació medieval aportaren el punt festiu al Mercat. No faltà el menjar i el beure i gent, molts de visitants locals i externs que gaudiren d’uns dels mercats medievals més atractius dels que es fan.


Divendres 15 de maig va ser el dia dedicat als l’alumnat de les escoles i escoletes del municipi. En petits grups, les nines i nins, poden gaudir de passejar pels carrers i places que ocupa el Mercat Medieval, veure les demostracions d’oficis artesans, representacions teatrals i realitzar tallers preparat per a ells. Ens comentaren que enguany els tallers eren més fàcilment localitzables i més variats.





A més del berenar de pa amb oli, que es prepara a la plaça de la Constitució algunes paradetes de menjar ofereixen degustacions com ara bunyols, neules o els “palicreps”.





Un matí especial pels infants, que molts d’adults aprofiten per a fer un volt en un ambient més tranquil. Per cert el dia resultà ennigulat i si bé va fer menys calor que en altres edicions (cosa que és d’agraïr) l’amenaça de pluja no es podia descartar.




Durant el migdia les parades de menjar ja funcionaven a ple rendiment. Tampoc no faltàren sonadors “espontanis” que animaren la festa.


A les 18 hores se produí la inauguració “oficial” del Mercat Medieval, amb la recepció d’autoritats i el tall de la cinta inaugural a càrrec de la batlessa i de la pregonera, Margalida Tous.



La comitiva precedida pel grup d’animació Ixera van recórrer la ruta des de la plaça de l’Ajuntament fins a la plaça de l’Orient saludant a comerciants i públic que se’ls acostava. A l’Orient, després de l’actuació, se destapà una placa amb el nom de “Racó dels Almugàvers d’Ixera” recordant els 10 anys d’assistència al Mercat Medieval de Capdepera del grup d’animació aragonès.




Pujades les escales que condueixen al castell amb aturada al Portalet del castell, per a fer la foto oficial, i a Herbes de Can Planetes, la comitiva arribà a la capella de l’Esperança plena de gom a gom.


La pregonera va ser presentada pel pregoner de l’any anterior, Climent Alzina, qui destacà algunes dades biogràfiques de na Margalida Tous. Per la seva banda na Margalida va saludar a les autoritats i al públic present, fent una ràpida passada per la seva infància, recordant família i amics, i la seva relació amb el castell i el Mercat Medieval des dels inicis. Acabà el seu parlament declarant obert el Mercar Medieval 2026. Podeu escoltar el pregó sencer al final d’aquest article.


Par acabar la presentació assistírem al concert de la Coral s’Alzinar, juntament amb el pregó un moment que no ens podem perdre. El complet concert, breu però de gran qualitat, de diferents estils musicals tant religiosos com profans propis de l’Edat Mitjana, com les fusions amb la música i estils polifònics del segle XX.


Començaren Laudemus Virginem (cant de lloança a la Verge del Llibre Vermell de Montserrat). Les dones de la coral van fer diferents cànons, a 2 i fins a 10 veus, pel passadís del públic. Seguidament escoltàrem Ubi caritas, motet sobre un tema gregorià a 4 veus de Maurice Duruflé (s. XX). Scarborough Fair/Canticle va ser el tercera peça interpretada, es tracta d’un tema tradicional anglès d’autor desconegut sobre una fira medieval amb arranjaments fets per Maria Antònia Gomis sobre la versió de Simon&Garfunkel. El breu Hoy comamos y bebamos una cançó del segle XV de Juan del Encina, que forma part del Cancionero de Palacio, va donar pas a Contraponto bestiale alla mente d’Adriano Banchieri (1568-1634), tema d’escarni on les veus imiten diferents animals. Els homes de la coral passen de cantar un baix profund amb un tema en llatí, a fer-lo amb veu de burla carnavalesca.


Per acabar, dues cançons que posen el tancador al concert, l’estimada Capdepera, Capdepera de Jaume Fuster i La Balanguera, amb participació del públic, especialment antigues i antics cantaires i les “autoritats” que s’afegiren a la coral a petició de la directora, Maria Antònia Gomis.

En acabar el concert després de rebre les felicitacions d’autoritats, familiars i amics, la batlessa de Capdepera en nom del consistori oferí un obsequi a la pregonera (sembla que a partir d’ara se vol continuar fent als propers pregoners i pregoneres).

A la sortida de l’esglesieta del castell començava a plovisquejar però de forma suau, això no impedí que gran part de la coral i assistents al concert i pregó brindessin amb Herbes de Can Planetes i, com es tradició, cantessin La cançó del beure.


El Mercat ja era obert oficialment i tot un seguit d’actuacions se van realitzar pels carrers i places com ara la dansa de Neftis Paloma “Somnis de la cort”, el cercaviles d’Ixera i l’espectacle itinerant de la companyia teatral Bengala.

A la nit estaven prevists una sèrie de concerts ( i l’espectacle de foc de la Solera Gabellina) a la plaça de la Menjua i la plaça del Sitjar. Just començar el primer concert, el de la Ximbomba Atòmica, començà a ploure i s’anul·laren els concerts prevists (és a dir Sa Solera Gabellina, Animos parrec i Geggaetonpare).

El grup Ixera que sortia del castell amb el seu espectacle de foc “Esperits de Castell”, acabà refugiat a les voltes del Portalet. Els comerciants van haver de tancar a correcuita les parades i les places i carrers van quedar buides amb unes poques persones refugiades en l’interior dels xiringuitos que es mantenien oberts.

