De moment el Govern autonòmic no permet obrir el nou aparcament de Cala Agulla

Fa quasi deu mesos que l’Ajuntament espera a que la Conselleria de Medi Ambient atorgui l’ocupació urgent de la parcel·la

No veig predisposició de la Conselleria per donar l’ocupació urgent del nou aparcament”. Aquestes són, més o manco, les paraules de la batlessa, Núria Garcia, en el darrer ple municipal, quan el tema del nou estacionament va ser objecte de discussió. És el darrer episodi del serial al voltant del tancament de l’antic aparcament de l’Agulla i la possible obertura del nou, una actuació sobre la qual hi ha opinions diferents entre la ciutadania.

Si l’any passat explicàvem que la causa de la no obertura del nou estacionament havia estat la manca de previsió de l’Ajuntament, per no tenir el projecte preparat i per no haver demanat amb suficient antelació la urgent ocupació, ara la causa és el retard de la Conselleria de Medi Ambient en permetre aquesta ocupaciò anticipada, un tràmit que correspon resoldre al Govern.

I és que, certament, l’any passat el govern municipal no va demanar aquesta urgent ocupació fins el mes de juliol, ja començada la temporada. Però el fet és que de llavors ençà, i ja fa deu mesos, la conselleria ha retrassat la decisió, fins el punt que es va haver de fer un ple municipal extraordinari el passat 17 d’abril per a reiterar la petició.

Ara, segons es va explicar en el ple del passat 7 de maig, a Palma volen una nova exposició pública, fent pensar als dirigents municipals que no tendran el permís per a aquesta nova temporada. N’hi ha que pensen que la propietat, que en part és la mateixa que a l’antic aparcament, juga les seves cartes per darrera.

Tot plegat no deixa de ser contradictori, doncs va ser la pròpia Conselleria de Medi Ambient la que va ordenar el tancament de l’antic estacionament, per no tenir llicència i per estar dins el parc natural. La majoria dels partits al Parlament varen aprovar afegir una disposicio addicional a la Llei 1/2023, de 7 de febrer, per la qual es modifica la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO).

Aquesta disposició habilitava una parcel·la fora del parc natural per a la instal·lació del nou estacionament, la qual diu literalment que “La urgent ocupació dels bens i drets afectats per a ubicar l’aparcament públic es podrà dur a terme de forma simultània a l’aprovació del corresponent projecte d’obra”. Però un cop aprovat el projecte i superada l’avaluació mediambiental, resulta que la Conselleria de Medi Ambient no la permet de moment.

Hem de recordar que l’Ajuntament va iniciar en el seu dia el procés d’expropiació de la nova parcel·la, sense que s’hagi arribat a cap acord sobre el preu amb la propietat. Mentre això es decideix en el tribunal d’expropiacions, la llei permet a l’administració consignar la quantitat fins on hi ha acord i procedir a l’ocupació urgent del terreny.

Diuen que per a desbloquejar la situació la propietat hauria demanat la concessió directa de l’explotació de l’aparcament durant uns anys, opció descartada pels tècnics municipals. A banda, segons hem sabut, l’actual batlessa és partidària que l’explotació vagi a càrrec del Consistori.

Mentres tant en el municipi hi ha partidaris i detractors de l’obertura d’aquest nou aparcament. Els que s’hi oposen pensen que la zona no rep ara tanta pressió humana i que l’Agulla ha guanyat molt sense tant de cotxe. Els que volen l’aparcament es divideixen entre els que pensen en qüestions monetàries i més turistes, i els que creuen que la manca d’aparcament només beneficia als turistes de Cala Rajada i perjudica a les famílies del poble que no viuen a prop de la platja.