
Un any més, just abans de l’inici del Mercat Medieval, xerram amb el regidor de festes, en Joan Campins, per comentar les darreres novetats.
– Joan, quines novetats tindrem enguany en el Mercat Medieval?
– Grans novetats no n’hi ha. Enguany el programa és similar al dels anys anteriors, als dos en què he estat a la regidoria. Sí que és veritat que trobarem alguns espectacles nous, com un conta contes de rondalles dissabte matí, que serà una novetat (hem fet coses similars però no amb aquest grup) i també tenim els concerts dels vespres que són grups musicals diferents dels anys anteriors. N’hi ha grups que ja havien vingut fa bastants anys, com “La ximbomba atòmica”, que ara tornen al Mercat; i altres propostes que potser ja havien actuat al municipi, però no al Mercat Medieval, com “Ànimos parrec” divendres (ja havien actuat abans a la “Morralla”) o “Pèl de gall”.
També tenim alguns artesans que són nous i d’altres que havien deixat de venir i tornen, com en Toni l’espardenyer de Campanet que feia devers quinze anys que no venia i ara torna; altres artesans nous d’arreu de l’illa com ara el picapedrer que serà al castell, la mostra de cordar cadires o treballs amb espart d’Eivissa, a la plaça de l’Orient.

– Sembla que han quedat com unes zones molt localitzades, dedicades a distintes activitats…
– Si, tenim les dues places del menjar que serien la plaça de la Menjua i Es Sitjar, on se centra aquesta oferta, per a gestionar millor el tema de residus i la dotació de serveis com ara l’aigua o electricitat. Queden així agrupades totes, i la gent quan cerca menjar sap on anar i no que estiguin mesclades amb altres i crear molèsties.
A la plaça de l’Orient hem intentat agrupar el màxim possible el trenat de fibres naturals ja sigui llata, espart, canya, cordar cadires… i els tallers de llata.
En altres carrers trobarem una mena de mescladís amb diversos artesans, bijuteria, productes alimentaris, sabons naturals, espelmes, joieria… un poc de tot.

– També ens han comentat que de cada any és major l’oferta de menjua…
– Realment no és així. Jo crec que et fa aquesta sensació, enguany arribem a tenir devers 150 parades i d’aquests n’hi ha devers 27 de menjar, és a dir, no arriba a una cinquena part del total, el que passa és que pot ser fan més renou, són paradetes més grans i agombolen més gent al seu voltant.
La plaça de la Constitució també es dedica a la menjua, que ens permet fer el berenar de les escoles, ja que ens deixen les taules i bancs pels infants.
– Un altre punt són els tallers dels divendres per a infants?
– Enguany han augmentat el nombre de tallers pels escolars del municipi, seran 48 tallers (l’any passat eren devers 37) els que s’han ofert. Estam molt contents amb aquest increment, que permet una major oferta i varietat.
– Sempre demanem pel castell…
– És cert que costa un poc més que la gent (parlem de paradetes) pugi al castell, ja que té més dificultats de muntatge i és més complicat pujar les coses allà dalt, i als artesans més majors els costa més pujar-hi. Però trobarem com sempre el ferrer, que no falla des de fa més de vint anys davant la capella; la paradeta del bàsquet i la d’Herbes de Can Planetes quasi des del primer any de mercat en el mateix lloc; una parada de joguines; el campament medieval, que enguany s’augmentarà perquè hi ha un altre grup de recreació que s’afegirà; un artesà de picar pedra; la mostra de falconeria; els jocs medievals; i unes paredetes que s’ubiquen a fora del castell. El castell també és el punt de partida dels passacarrers de la Banda de Música i Batucap, dissabte i diumenge, fins a arribar a la plaça de l’Orient.

– Parlant dels espectacles, ens arriben comentaris que els concerts nocturns acaben molt tard.
– Tenim previst que els dos dies acaben a les tres. El darrer concert comença a l’una, per donar un poc d’espai a la gent més jove, però sense arribar a les sis o les set com a les revetles, per tant, acabaran a les dues i mitja o tres. Una altra cosa és que la gent s’enroqui en les paradetes. És cert que hem retallat d’ençà que nosaltres organitzem (acabaven a les cinc o cinc i mitja).
– Un altre tema important és la seguretat.
– Es manté el dispositiu d’altres anys. Comptem amb una empresa de seguretat privada per donar suport tant a les zones dels concerts, en el castell tot el dia i a la nit quan tanquen les paradetes fan voltes per la zona del Mercat per vigilar que no hi hagi incidents amb les paradetes tancades. Disposem de sanitaris que estaran ubicats a la plaça de la Constitució; amb la dotació de Protecció Civil, que tindran suport d’altres agrupacions, i que estaran coordinats des de l’oficina de Turisme (local de l’antiga Banca March); la Nit de Foc tindrem una dotació de bombers; evidentment amb la Policia Local i el suport de la Guàrdia Civil.

–Vols afegir alguna cosa, per acabar?
– Convidar a tothom a gaudir del nostre Mercat Medieval, tenim propostes musicals que crec són ben atractives. Intentem potenciar la música en directe amb el grup d’animació i concerts, n’hi ha un que canta en aragonès i altre en castellà, i la resta en català. A això volem donar molt d’èmfasi. També trobareu teatre, dansa, els xeremiers de la Xerabanda, cercaviles, el grup Ixera animant durant tot el Mercat, els concerts de la coral s’Alzinar al pregó de na Margalida Tous i de la coral Gabellina i l’escola de dansa “Bella durmiente” a l’església, com a tancador del Mercat… Tot un extens i intens programa d’activitats.
Vull ressaltar l’acte d’inici del Mercat amb na Margalida Tous de pregonera, molt vinculada al castell que hem elegit enguany perquè volem fer homenatge al col·lectiu de treballadors del castell. Elles i ells han han estat molt importants en la trajectòria del Mercat Medieval de Capdepera, especialment en les primeres edicions. Van fer molta feina amb il·lusió perquè el Mercat fos el que és avui en dia, aconseguint ésser un gran esdeveniment en el calendari festiu de Mallorca.
– Moltes gràcies Joan.