Com el torró per Nadal.
Una vegada passat el Mercat Medieval, la segona quinzena de maig i la primera de juny, Cala Rajada s’umpl dels equips esportius afeccionats que acaben la temporada i venen a celebrar-ho en un cap de setmana llarg.
Sobretot són equips d’handbol, bàsquet, volei i futbol sala. Tant masculins com femenins. Se’ls coneix i diferencia fàcilment per la seva indumentària, donat que van, dia i nit, amb la seva equipació esportiva.
I amb ells arriba el renou, els excessos i les molèsties.

Enguany, una carta al diari Última Hora d’una resident mallorquina que coincidí amb aquests col·lectius a Cala Agulla, espantada per les seves accions damunt l’arena no gaire compatibles amb el turisme familiar. És a dir, si vas amb nins petits, l’espectacle no és gaire edificant.
En concret el titular deia que “les escenes d’incivisme i botelló a Cala Agulla que indignen una resident a Mallorca”. Per continuar manifestant “que la situació no només va generar molèsties entre els que anaven a gaudir de la platja de manera respectuosa, sinó que també va provocar l’acumulació de residus i una imatge «absolutament degradant»

Posats en contacte amb Joan Terrassa, altre temps responsable de la neteja de la platja i amb qui conversarem extensament els pròxims dies, ens manifestà que aquest fenomen sols passa a Cala Agulla i que la coincidència de tants de grups en un mateix espai no és casual. Que es poden arribar a generar damunt la platja més de 400 litres de residus diaris i que és una barbaritat. Quan a la dinàmica d’aquests grups és venir amb geleres que lloguen o fins i tot porten des d’Alemanya, comprar de bon matí, a les tendes de l’avinguda de Cala Agulla quantitat ingent de begudes (sobretot retràctils de 24 unitats de llaunes de cervesa) I que ja a migdia mostren símptomes inequívocs d’intoxicació etílica. Que si la Policia atura quatre grups n’entren vint, per una altra banda. I també ens indicà que des del Parc Natural no es fa res.
Tal volta pel fet que als residents no ens ve de nou i que, per una banda, molta gent ha assimilat el mantra de què “l’únic turista dolent és el que no ve” i per l’altra els ciutadans directament perjudicats que clamen al cel mentre dura l’“espectacle”. Aquest és el cas de Pilar Gasull que també ha aixecat molta polseguera el comentari que ha fet a Facebook:
“Cap de setmana que finalitza gràcies a Déu. Dels pitjors que en tenc record. Dijous i divendres vam assistir a una invasió d’incívics i pocavergonyes que s’han dedicat a fer malbé el nostre municipi. Crits d’orangutan des de primera hora del matí (devers les 8 ja es pot sentir com s’escanyen) i a hores d’ara continuen passejant alçant la veu com si no hi hagués un demà. No tenim descans. Són les quatre del dematí i tot continua igual. Però per què criden? És que no ho entenc… No parlen, sembla que el seu interlocutor sigui a kilòmetres de distància.
Cala Agulla feia llàstima. Brutícia escampada per tot arreu, gent que amb prou feines es mantenia dempeus, orinant al mig del carrer. Cap respecte per l’entorn de la platja. Degradació i més degradació….
Per què els hi permetem aquesta conducta? Quina previsió o gestió se’n fa abans que desembarqui aquesta marabunta? Com és possible que els qui governen no prenguin mesures. Em sorprèn molt d’un partit que porta com a bandera la cura de l’entorn i Mallorca. Es fa alguna campanya en aquest sentit?. No es tracta de què no vengui el turista, ni de convertir-nos en un estat policial. És clar que ha de visitar-nos! Però no omplir-nos el carrer de vòmits, càntics atronadors i poc respecte.
Acabo de llegir la notícia que adjunto i m’omple de tristesa… Cada vegada més els residents ens adonam del mal ús de la nostra illa que en fan alguns… I res no canvia… Moltes veus afirmen que cada cop és més difícil gaudir no només del nostre municipi sinó de Mallorca sencera.
Sempre em faig la mateixa pregunta… L’estranger que ens visita, s’ha caracteritzat sempre pel seu rigor i la seva pulcritud. No són pocs els comentaris envers el ciutadà mediterrani com a sorollós i desorganitzat. És coneguda la frase “això al meu país no passa”… I si allà no passa, per què es comporten molts d’ells així? Sempre s’ha dit que l’educació es demostra fora de casa.. i aquest no n’és el cas.
Dit això, no vull generalitzar, si bé aquest cap de setmana s’ha manifestat com mai la degradació que pateix Cala Rajada. L’any passat vaig tenir l’ocasió de visitar Menorca. Allà on dinàvem ens van demanar d’on érem. La resposta del cambrer quan ho va saber va ser… UFF!.!
A banda d’això, les carreres de motos i cotxes a tota velocitat al carrer de l’Agulla continuen igual. De res serveixen els dispositius lluminosos col·locats fa poc… Els sorolls d’aquests vehicles no han minvat en absolut. I només pens que algun dia algú no pateixi un ensurt.
Només espero que qui consideri reflexioni i posi fil a l’Agulla, abans que sigui tard. Per nosaltres i els que vindran”.
A nosaltres, Pilar, ens manifestà que com enguany, mai. I que l’any passat ja havia parlat amb responsables municipals i que no han fet res. Que els altaveus de diversos establiments estan girats cap al carrer i que la presència policial és nul·la… Li plantejàrem que ens fes un article al respecte i acceptà l’encàrrec.
La novetat és que ara al govern hi ha MÉS, un partit que ha criticat a tort i a dret aquest turisme reclamant, en altres legislatures, accions contundents al respecte i ara es veu que, tot i la bona voluntat, tampoc hi ha pot fer massa coses i manco posar-hi remei.
L’Ajuntament ha fet, ràpidament, un comunicat al respecte responsabilitzant de tot plegat a la Delegació del Govern:
“Arran dels fets ocorreguts aquest cap de setmana a Cala Agulla, des de l’Ajuntament de Capdepera volem expressar amb fermesa la nostra preocupació i el nostre profund malestar. Fa anys que advertim que no podem afrontar tots sols una problemàtica que supera les competències i els recursos de la nostra policia local. Tot i això, la Delegació del Govern continua sense aportar el reforç necessari.Cala Agulla es troba dins el Parc Natural de Llevant i requereix especial protecció. Els caps de setmana de maig tornen a mostrar una afluència massiva. Ho hem exposat reiteradament a les juntes de seguretat local, on insistim que la presència d’altres cossos de seguretat és imprescindible. Malgrat això, la resposta és sempre la mateixa: cap reforç, cap increment d’efectius, cap actuació coordinada.
Aquesta inacció per part de la Delegació del Govern ens deixa en una situació d’indefensió institucional. No podem assumir en solitari un volum de feina i una pressió que no ens correspon. Cada any es repeteix el mateix escenari i cada any tornam a reclamar el que és de justícia: una coordinació institucional real i efectiva.
Des de l’Ajuntament de Capdepera continuam lluitant contra un model de turisme que no volem i que perjudica la convivència, la seguretat i la imatge del nostre municipi. Però aquesta lluita no pot recaure únicament en nosaltres. Necessitam que la Delegació del Govern assumeixi la seva responsabilitat i actuï amb la determinació que la situació exigeix.
La coordinació institucional és imprescindible i l’exigim amb fermesa”.
Val a dir, que paral·lelament a aquests excessos, els senyals viaris es tornen a omplir d’enganxines que no són precisament petites ni discretes.
Per part de Cap Vermell i a l’espera d’entrevistar també a membres d’aquests “col·lectius esportius” hem de deixar palès que els càntics de control del turisme d’excessos que s’havien fet no són del tot certs i que l’Ajuntament, tot i tornar a tenir problemes policials (eterns problemes… bregues, disfuncions i set policies que han marxat) hauria de preveure en aquestes dates unes previsions de control més estrictes. Això passa per recordar amb antelació als hotelers, Delegació de Govern, Guàrdia Civil, junta de seguretat i botigues aquesta vinguda d’inici de temporada i posar-hi fil a l’agulla.
Mai millor dit.
Nosaltres farem un aplec dels articles al respecte que hem publicat els darrers anys….poc ha canviat la cosa….

fotos arxiu i actuals.



